Pejabat Perbendaharaan Negeri Terengganu telah membangunkan satu sistem permohonan secara atas talian (online) bagi beberapa permohonan yang dikemukakan kepada jabatan ini. Matlamat utama adalah untuk meningkatkan mutu sistem penyampaian PEJABAT PERBENDAHARAAN NEGERI TERENGGANU terhadap pelanggan utama Jabatan iaitu Jabatan-Jabatan Kerajaan Negeri sebagaimana yang diwawarkan dalam Piagam Pelanggan.
Sebelum daripada ini, proses mendapat kelulusan memakan masa beberapa hari, malah berminggu bermula dengan menerima permohonan daripada jabatan luar , kemudian proses mengambil tindakan pengesyoran/kelulusan dan seterusnya memaklumkan semula kelulusan samaada dilulus/tolak kepada jabatan. Perkara ini akan dapat dielak dan dipendekkan dengan penggunaan teknologi komputer, melalui sistem capaian yang akan dibangunkan kelak. Dalam masa yang sama ini akan dapat menjimatkan masa dan juga kertas (paperless).
Di antara permohonan yang seringkali di pohon oleh Jabatan-jabatan Kerajaan Negeri bagi mendapat kelulusan Pegawai Kewangan Negeri adalah seperti berikut :
(1) Pengecualian Sebutharga/Tender/Pembelian diluar Kontrak Pusat.
|
(2) Pekeliling Perbendaharaan Negeri Bil. 4 Tahun 2022 (Peraturan Penutupan Akaun Kerajaan Negeri bagi tahun kewangan 2022)
|
(3) Tuntutan Elaun Lebih Masa melebihi 2/3 gaji.
|
(4) Tuntutan Pembelian Telefon
|
(5) Pindah Peruntukan
|
(6) Tambah Peruntukan.
|
(7) Pinjaman Kenderaan/Komputer
|
(8) Pendahuluan diri.
|
(9) Dan lain-lain (akan dikembangkan pada masa hadapan)
|
Fasa 1 , sistem ini telah digunapakai pada Oktober 2011. Beberapa modul penting telah dibangunkan mengikut fungsi setiap unit.
1. Unit Hasil
|
2. Unit Perolehan Aset
|
3. Unit Belanjawan.
|
Antara modul-modul yang dibangunkan ialah :
(1) Pengecualian Sebutharga / Tender
|
(2) Pengecualian di luar kontrak pusat
|
(3) Pindah peruntukan
|
4) Tuntutan Pembelian Telefon
|
(5) Pindah Peruntukan
|
(6) Tambah peruntukan
|
(7) Elaun pakaian panas
|
(8) Tuntutan pembelian telefon bimbit
|
9) Pendahuluan Diri
|
(10) Permohonan AP58a
|
(11) Permohonan AP58b
|
Fasa 2 pembangunan e-kewangan telah dibangunkan. Ianya akan digunapakai bermula Januari 2012. Antara penambahan modul-modul untuk fasa 2 adalah seperti berikut :
1. Pengecualian sebutharga / tender terpilih
|
2. Pembayaran Balik Hasil
|
3. Kelulusan Bayaran Tuntutan Elaun Melebihi 1 Bulan Gaji
|
4. Kelulusan Potongan Gaji (Lebihan Bayaran Elaun, dll)
|
5. Permohonan Pelantikan Perunding
|
6. Tambah Peruntukan.
|
7. Pinjaman Kenderaan/Komputer
|
8. Pendahuluan diri
|
6. Permohonan Caruman Pengurusan & Caruman Bantu Kadar (CBK) Badan Berkanun / "Off Budget"
|
Di samping modul-modul yang ditambah, beberapa penambahbaikan juga telah dilakukan. Antaranya ditambah:
(a)Permohonan pengecualian sebutharga/tender pada peringkat Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) kepada SUK
|
(b)Permohonan Pindah Peruntukan Pembangunan yang melibatkan agensi-agensi lain seperti UPEN
|
Disamping pembangunan modul-modul untuk e-kewangan, sistem ini telah dilengkapi dengan kemudahan notifikasi dalam bentuk emel dan juga sistem pesanan ringkas atau ‘sms’.
|